دریافت ورودی و چاپ خروجی

هر برنامه ورودی هایی را دریافت می کند و پس از انجام محاسبات و پردازش هایی، خروجی را بر روی نمایشگر نشان می دهد و یا درون یک فایل و یا درون پایگاه داده ذخیره می کند. همچنین چندین روش برای دریافت ورودی وجود دارد. برنامه می تواند از طریق خط فرمان یا واسط های گرافیکی ورودی بگیرد و یا اینکه از درون یک فایل ورودی را بخواند.

 پایتون نسخه ۲ توابع ()input و ()raw_input را برای دریافت ورودی از خط فرمان و کلمه کلیدی print را برای نمایش خروجی بر روی خط فرمان را فراهم کرده است.  تابع ()raw_input در پایتون ۳ حذف شده است و از تابع ()input برای دریافت ورودی استفاده می شود. همچنین در پایتون ۳ print دیگر کلمه کلیدی نیست و به عنوان تابع درونی ()print معرفی شده است.

تابع ()raw_input

این تابع یک رشته را به به عنوان Prompt به کاربر نشان می دهد و داده ای که کاربر وارد می کند را به عنوان یک رشته بر می گرداند. روش کلی استفاده از این تابع مانند قطعه کد ۱ است. داده ای که کاربر وارد می کند درون متغیر input_variable ذخیره خواهد شد.

قطعه کد ۱

در خط ۱ Enter a Number به کاربر نشان داده می شود و از کاربر خواسته می شود تا یک عدد (صحیح یا اعشاری) را وارد کند. ورودی کاربر درون متغیر input_variable ذخیره می شود، اما آن چیزی که درون input_variable ذخیره می شود عدد صحیح یا اعشاری نیست بلکه رشته است. خط دوم اعلان برای وارد کردن ورودی را نشان می دهد که عدد ۱۰۰ وارد شده است ولی در خط چهارم توسط تابع ()type نوع متغیر input_variable رشته (str) نشان داده شده است.

تابع ()input

کاربرد این تابع دقیقا همانند تابع ()raw_input است، یعنی یک ورودی را دریافت و آنرا درون متغیر ذخیره می کند. ولی این تابع بر خلاف تابع ()raw_input که بی توجه به نوع داده ورودی، به صورت محض یک رشته را درون متغیر ذخیره می کند، تابع ()input دقیقا همان مقدار ورودی را در متغیر ذخیره می کند. قطعه کد ۲ مثال هایی را نشان می دهد.

قطعه کد ۲

تابع ()input در پایتون ۳

همانطور که گفته شد تابع ()raw_input در پایتون ۳ وجود ندارد و از تابع ()input برای دریافت ورودی استفاده می شود. اما تابع ()input در پایتون ۳ با تابع ()input در پایتون ۲ متفاوت است و نقش آن همانند تابع ()raw_input است. یعنی یک ورودی به صورت رشته درون یک متغیر ذخیره می شود. قطعه کد ۳ مثال هایی از دریافت اعداد و لیست ها را نشان می دهد.

قطعه کد ۳

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *